Основното за мазнините в 800 думи

Основното за мазнините в 800 думи

За щастие, модата на обезмаслените продукти отминава, и хората започват да се учат, че да прибавят масло или друга мазнина към менюто си не е престъпление. Даже напротив, приемът на мазнини е от решаващо значение за поддържането на добро здраве и играе няколко основни роли:

  • осигурява енергия (в действителност, мазнините са най-енергийно плътната храна)
  • помага за производството и баланса на хормони в организма
  • формира клетъчните мембрани
  • формира нервната система и нашите мозъци (които са съставени от 60% мазнини и се нуждаят от такива, за да функционират нормално)
  • помага за усвояването на мастноразтворимите витамини А, D, E, и K
  • набавя две основни мастни киселини, които тялото не може да произведе: линолова киселина (омега-6 мастни киселини) и линоленова киселина (омега-3 мастни киселини).

Нека започнем с това какво всъщност представляват мазнините.

Мазнините са органични молекули, съставени от елементи въглерод и водород, свързани заедно в дълги вериги, наречени въглеводороди. Разположението на тези въглеводородни вериги, и тяхното взаимодействие една с друга, определят вида мазнина.

Най-простата единица в мазнината е мастната киселина. Тя се състои от прости въглеводородни вериги със специфични химически групи във всеки край: метилова група в единия и карбоксилна киселинна в другия. Има два основни типа мастни киселини, в зависимост от броя водородни атоми, свързани с всеки въглероден атом по въглеводородната верига – наситени и ненаситени мастни киселини. Повечето хранителни източници на мазнини се състоят от комбинация от наситени, полиненаситени и мононенаситени мастни киселини.

Наситени мастни киселини

Наситените мастни киселини имат максимален брой водородни атоми, свързани към всеки въглероден атом.  От своя страна всички въглеродни атоми са свързани помежду си с единични връзки, което означава, че няма пропуски във веригата на мастната киселина.

Наситените мазнини са предимно с животински произход – месо, яйца, млечни продукти и производните масло, мас, сметана, както и преобладават в някои тропически масла като кокосовото. Наситените мазнини обикновено са твърди при стайна температура.

Въпреки, че с години насажданите твърдения свързващи приема на наситени мазнини с повишаването на холестерола в кръвта са се закостили здраво в съзнанието ни, истината е съвсем друга – много изследвания са доказали, че приемането на повече или по-малко наситени мазнини няма ефект върху повишаването на холестерола в кръвта. Всъщност, ако приемате наситени мазнини и холестерол с храната, тялото ви ще произвежда по-малко холестерол. Ако пък приемате малко наситени мазнини и холестерол, тялото ще е принудено да изработи такъв, за да достигне необходимото му количество.

Ненаситени мастни киселини

В някои мастни киселини липсват чифт водородни атоми от средата на веригата. Създадената празнина оставя два въглеродни атома, свързани с двойна връзка, вместо с единична. Тъй като веригата има по-малко водородни атоми, се нарича „ненаситена“. Ненаситените мазнини са течни при стайна температура, но може да се втвърдят или да помътнеят при ниска температура.

Мононенаситени мазнини

Мастните киселини, които имат само една двойна връзка, се наричат “мононенаситени”. Изследвания свързват приема на мононеситени мазнини с регулирането на кръвното налягане и намаляването нивата на LDL холестерола.

Полиненаситени мазнини

Мастните киселини, които имат повече от една празнина във веригата се наричат “полиненаситени.“ Важни представители са Омега-3 и Омега-6 мастни киселини. Имената и функциите им произлизат от специфичното разположение не ненаситените въглеродни атоми във въглеводородната верига.

Омега-3 и Омега-6

Терминът „Омега-3“ означава, че първата двойна връзка във веригата е три въглерода, считано от края на метиловата групата, “Омега-6” означава, че има двойна връзка шест въглерода считано от края на метиловата група.

Омега-3 и Омега-6 са необходими, за да може организма да функционира пълноценно. Те играят важна роля в процесите на съсирването на кръвта и възпалителните процеси. Тъй като телата ни не разполагат с нужните ензими, за да ги произвеждат, е необходимо да ги набавяме с храната. Омега-3 мастни киселини се съдържат в някои риби и растителни храни. Омега-6 преобладават в ядките и растителните масла.

Важното при Омега-6 и Омега-3 е тяхното съотношение. Продължителният прием на високи количества Омега-6 води до възпалителни процеси в тялото, като сърдечно-съдови заболявания, болки в ставите, артрит, и слаба имунна система. Приемът на Омега-3 пък спомага за изграждането на мускулите, горенето на мазнините, правилното функциониране на клетките, противовъзпалителното действие и други. Идеалното  съотношение на прием Омега-6 към Омега-3 е около 2:1, докато в съвременното ни меню то е по-скоро 16:1.

Трябва да вземем предвид обаче, че макар мазнините да не са изначално лоши, в действителност съществуват лоши такива и това са транс-мазнините.

Транс-мазнини

Транс мазнините, е повече от препоръчително, да бъдат избягвани. Консумацията на транс-мазнини увеличава риска от сърдечно-съдови болести, повишава нивото на „лошия“ LDL холестерол и понижава нивата на „добрия“ HDL холестерол. Транс мазнините се съдържат в много пакетирани храни, маргарини и продукти за мазане. Можете да ги разпознаете в списъка на съставките като „хидрогенирани“ или „частично хидрогенирани.”

Ако консумирате храна приготвена от естествени продукти (месо, риба, яйца, млечни продукти, ядки), вместо полуфабрикати или силно преработени храни, шанса да приемате балансирани количества добри мазнини е на ваша страна. Мазнините са важни за доброто здраве, така че не странете от тях.

1 Коментар

  1. Много полезна статия. Браво! Успокоих се, че мога да си хапвам на воля от любимото ми масло от авокадо ALEXANDRIA, с което обичам да си подправям салатите. Много е вкусно и на препечена филийка с шарена сол. Благодаря ви за този прекрасен продукт, който освен вкусен е и много полезен за нашето здраве! От сърце ви желая здраве и много успехи!!!

    Отговор

Тракбек/пингбек

  1. Какво не трябва да забравяме за точката на димене | Alexandria - […] и приема на мазнини да е от съществено значение за правилното функциониране на организма, е също толкова важно да…
  2. От Мексико до България - връзката между авокадото и ALEXАNDRIA - Alexandria - […] му, колкото в неговото съдържание. Плодът е богат на мононенаситени мастни киселини и фибри, има повече калий от бананите и е зареден с…

Изпращане на коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *